Metoda je zaměřena na co nejpřesnější zjištění názorů veřejnosti na určitou otázku. Probíhá formou dotazníkového šetření před a poté, co vybraná skupina dostala k dispozici relevantní informace k řešenému problému. V mezičase mezi oběma šetřeními má skupina prostor nově získané informace diskutovat.
Původní název: Deliberative Polling
Alternativní název: Informovaný výzkum veřejného mínění
Deliberative Polling je specificky zorganizovaný průzkum veřejného mínění. Jde v něm o získání reprezentativního názoru veřejnosti na řešený problém s cílem podpořit veřejné rozhodování v dané věci. Reprezentativně vybraná skupina obyvatel prochází ve dvou fázích dotazníkovým šetřením. Po prvním šetření mají účastníci k dispozici informační materiály, které by jim měly zprostředkovat hlubší znalost daného problému. Účastníci mají možnost diskutovat tyto podklady s konzultanty a experty a mezi sebou v malých skupinách. Tyto diskuze mohou být zprostředkovány širší veřejnosti televizním přenosem. Poté proběhne druhé dotazníkové šetření. Následně jsou vyhodnoceny a interpretovány výsledky šetření zejména s ohledem na rozdíly v obou kolech. Metoda se snaží omezit nahodilé vlivy jednorázových průzkumů ovlivněných momentálními názory v médiích apod. a naopak posílit hodnověrnost zjištěných názorů „dovzděláním“ účastníků průzkumu.
Kvantitativně analyzovat názory veřejnosti formou dvoufázového dotazníkového šetření doplněného informativní a diskusní částí, umožňující mezi průzkumy účastníkům doplnit a prodiskutovat relevantní informace.
Reprezentativní skupina
Deliberative Polling® je ochrannou známkou. Její použití podléhá poplatkům, které jdou na další výzkum této metody.
Vzhledem k náročnosti metody se používá jako nástroj pro podporu významných rozhodnutí na národní i mezinárodní úrovni. Byla tak například použita při diskuzích o sjednocování Korey, před jednáním Evropského parlamentu apod. Významný evropský projekt tohoto typu byl pod názvem Tomorrow’s Europe realizován v roce 2007 v souvislosti s diskuzemi o budoucím směřování EU.
http://www.europeum.org/doc/pdf/879.pdf
http://cdd.stanford.edu/polls/docs/summary/
http://www.vedavakci.cz/veda-a-verejnost/poradni-hlasovani/
Nutná znalost metod sociologického průzkumu, náročné na organizaci a přípravu podkladů, nutnost kontaktovat tvůrce metody
200 - 600
2 - 3 dny
Technologické centrum + Sociologický ústav AV ČR:
konzultace na téma udržitelné spotřeby
průběžné výsledky z konzultace
Metoda je velmi komplexní, není vhodné ji kombinovat s dalšími