Diskuze vybraných účastníků, která probíhá bez jejich osobního setkávání - formou vyplňování dotazníku k řešenému tématu. Dotazník je rozesílán všem zúčastněným opakovaně s tím, že se v jednotlivých kolech prohlubuje výměna názorů a hledání konsensu k tématu.
Metoda Delphi je založena na dotazníkovém šetření vybraných expertů nebo zájemců. Šetření probíhá ve dvou nebo více kolech. Hlavním cílem je podpořit debatu, která je nezávislá na konkrétních osobách. To je zaručeno anonymitou a zpětnou vazbou, kdy nikdo nezná ostatní účastníky, současně všichni dostávají kompletní přehled postojů všech účastníků. Tato výměna materiálů slouží k vývoji názorů, kdy každý účastník může své názory na základě těch ostatních upravit, doplnit, přehodnotit, změnit nebo potvrdit. To se děje v opakujících se výměnách dotazníků, kdy každý účastník doplňuje argumentaci svých názorů. Počet opakování výměny dotazníků závisí na míře vytvářeného konsensu, který je cílem metody. Název metody vychází z názvu řecké věštírny ve městě Delfy.
Prostřednictvím anonymní výměny názorů dosáhnout konsensu zúčastněných osob v projednávané věci.
Zájemci o téma, znalci tématu, experti, kteří pokrývají spektrum názorů v dané věci, včetně extrémnějších názorů.
Pro úspěšnost metody se doporučuje rozesílaný dotazník „otestovat“ mezi vybranými účastníky. Metoda se hodí pro předvídání trendů, formulování žádoucího stavu nebo hledání prostředků k dosažení žádoucího stavu. Podobně jako u metody Panelu expertů je důležitý výběr účastníků/expertů. Obvykle je prováděn na základě osobních kontaktů, analýzy zájmových skupin nebo systematickým způsobem v několika kolech.
Velmi závisí na zvolených účastnících a analytických schopnostech organizačního týmu. Velká je i časová náročnost.
15 - 35
Týdny až měsíce
Jde o samostatně použitelnou metodu, která ale může být používána v kontextu jiných metod