Den otevřených dveří


Jde o neformální typ veřejného setkání, na které mají občané možnost přijít kdykoliv v průběhu předem stanovené doby do připravené místnosti. Zde jsou přichystány informace k projednávanému tématu a lidé se znalostí problému. Občané se mají možnost neformálně informovat, ale také podat své náměty na řešení konkrétního problému.

Originální název metody: Open House

Popis

Den otevřených dveří je akce pro širokou veřejnost. Lidé, kteří mají zájem, se mohou zastavit kdykoli během oznámeného časového období. Den se koná ve velkém sále s prostorem pro různé stánky nebo stanoviště uspořádané podle jednotlivých témat. Každý stánek je obsazen technickým expertem na dané téma. Lidé mohou přecházet od stánku ke stánku, dle libosti se zapojovat do konverzace s expertem. Účastníci mohou vyzkoušet vystavené předměty, pohovořit se zaměstnanci, utvářet diskuzní skupiny nebo jenom neformálně komunikovat. Den otevřených dveří je obzvlášť přínosný, pokud je účelem mluvit s každým expertem jednotlivě nebo když chce veřejnost spíš získat informace o projektu než se k němu vyjadřovat.

Popis cílů metody

Neformálně informovat různorodým způsobem na jednom místě o řešeném projektu nebo projednávaném tématu, případně neformálně shromažďovat od účastníků k danému projektu podněty a komentáře.

Cílová skupina

Široká veřejnost, jíž se projekt nebo jeho dopady mohou týkat.

Kroky

  1. Specifikace projektu
  2. Propagace projektu a místa konání Dne otevřených dveří
  3. Příprava informací a informačních nástrojů (mapy, fotografie, grafy, modely, filmy aj.) a nástrojů pro získávání informací (dotazníky, postity (lepicí papírky), „schránky důvěry“ aj.)
  4. Proškolení organizačního týmu, výběr expertů
  5. Přivítání návštěvníků, vstupní informace pro každého
  6. Prezentace informací na jednotlivých stanovištích a sběr podnětů
  7. Vyhodnocení akce, sběr podnětů ze všech stanovišť dotazníků apod.
  8. Distribuce nebo zveřejnění výstupů

Zdroje a pomůcky

  • Organizační tým a tým expertů/konzultantů
  • Budova s dostatečným zázemím (prostor pro stánky či stanoviště) a dobrou dostupností pro zainteresované
  • Informační nástroje (mapy, fotografie, grafy, modely, filmy aj.)
  • Komunikační nástroje (flipy, balicí papíry, dotazníky, postity, „schránky důvěry“, fixy, tužky, pastelky aj.)
  • Drobné občerstvení

Rozšiřující tipy a doporučení

Den otevřených dveří není vhodný jako jediná metoda sběru informací, plánování nebo připomínkování projektu, protože se zde ztrácí možnost dialogu a moudrosti celé skupiny.

Export do PDF
  • Plánování a šíření informací, částečně i zisk názorů

    Plánování veřejných prostranství, sociálních služeb, vzdělávacího programu, činnosti organizace nebo jen představení práce některé instituce...

  • Základní náročnost

  • Určeno až pro stovky účastníků

    možno až stovky účastníků

  • Do 1 týdne

    1 den (lze opakovat až po dobu 1 měsíce)

  • Vyzkoušeno v ČR

    Jako Den otevřených dveří slouží při různých příležitostech například brněnské Urbancentrum, kde se pořádají výstavy k projednávaným projektům, včetně vyplňování anket, konání veřejných diskuzí, přednášek apod.

    http://urbancentrum.brno.cz

  • Návaznost na jiné metody

    Může být použita samostatně, ale je velmi dobře kombinovatelná s dalšími metodami. Může mít ráz pouze informativní - v tom případě se hodí jako začátek dlouhodobějšího participativního procesu - nebo může být zaměřena i na detailní řešení problému či plánování projektu. 

Diskuze k metodě

:

:

:

Captcha Image Jiný obrázek